Monday, November 10, 2008

Jogja kota harapan

kesan-kesan bekas puting beliung masih terlihat sewaktu aku melewati jalan biasa pulang ke kontrakan setelah penat lelah mengasistensi bedah minor yang entah kenapa lemau rasanya hari ini. bapak2 penjaga parkir yg ketika puting beliung kelmarin amat aku risaukan keselamatannya bertugas seperti biasa seolah-olah tidak ada apa2 yg sudah berlaku. penjual2 buah, doktor2 berjas putih berkeliaran dan kedai2 makan beraktivitas seperti kisah puting beliung itu hanyalah sejarah dahulu kala. sedangkan masih ada pokok2 tumbang yang masih belum dirapikan dan billboards2 kedai masih terdampar di jalanan. cepatnya jogja bangkit! seraya menyambung lamunan meneruskan langkah2 lemah, kelihatan pula seorang adik kecil tersenyum riang dipimpin si ibu yang tak kalah senang. tapi ada sesuatu yg tak kena pada si adik. kepalanya separuh botak meski berambut panjang! mungkinkah si adik pesakit leukimia?? tapi si adik sepertinya tetap bersemangat. ah, kenapa aku juga yang tetap tak bersemangat? terdengar bunyi kayuhan basikal disertai suit-suit dr belakang. siapalah yang cuba mengurat aku di kala moodku hilang ditelan senja kelam ni? aisyah adik 2007 rupenye. langsung aku menyeringai sambil menggelitik ketiaknya. hihi. ketawa kecil sebentar. herm, kembali ke mood sebelumnya. terlihat mbak2 yang wajahnya sekilas mirip mbak2 di kilang tempatku bekerja slps spm dahulu. rindu juga rupanya aku pada mereka. mb lisma mb apa lagi sorang itu ya, boleh pula aku lupa namanya sedangkan rapat bukan main nak rak. herm akhirnya ku tiba juga ke kontrakan B29 rumahku syurgaku. namun aku tetap juga tak bersemangat.

2 comments:

Kurt Kuden said...

:)
funny la ko haha
ok now semangat ok

toybesh! said...

funny is my middle name.
haha
dah feel better off.yeay~