Monday, February 8, 2010

peringatan diri

selesai solat magrib tadi kami membaca ta'lim mengenai khusyuk dalam solat. saya merasa sangat terkesan bahawa sebenanye sudah lame saya tidak khusyuk dalam solat saya. rupe2nye selama ini tanpa disedari saya telah selalu " mencuri di dalam solat". pasti kenyang syaitan2 yang berjaya menghasut saya selama ini. hadits yang kami baca itu mengatakan bahawa penyebab hati tidak khusyuk adalah syubhat dan syahwat. *batuk*. ya Allah, cinta sangat ke kita ini pada dunia? hingga terlalu sulit untuk khusyuk. kadang2 cinta dunia tumbuh subur dalam hati tanpa kita sedari. ya Allah berilah kekuatan kepada diriku untuk meninggalkan perkara2 syubhah dan syahwat agar solatku mendapat nilai lagi di sisimu. jangan Kau biarkan aku terus lalai. tersenyum walaupun solatku tidak sempurna dan tidak bernilai di mata Mu. jangan biarkan hatiku yang sedang sakit ini menjadi mati ya Allah. peringatkanlah diriku dari waktu ke waktu. bantulah aku untuk menjauhi perkara yang dapat menjauhkan diriku dariMu walaupun hatiku menyukainya. amin amin amin.

No comments: