Tuesday, August 26, 2008

peluang untuk memperoleh kemuliaan..

tak banyak yg dah berlaku dlm hidup sy beberape hari ni. cume mlm td sebahagian drp kami sisterhood celebrate birthday kepam di 'kedai kopi'. design kedai ni agak lawa tp sygnya servisnya sgt2 lambat dan adekah patut tempat yg ber aircond ni dibenarkan utk merokok! (sy tak boleh terime sungguh..busuk tudungku jadinye..). tapi ape2 pun heppy dpt celebrate besday kepam dgn sisters yg lain =). n to kepam heppy belated 23, smoge smakin heppy dan diberkati..=D (kepam turns 23 last sunday). oh, n kepam sudahkah anda habis menganalisa thesis kte?hehe. me lg ckit..plannye adalah utk kite memasukkan data dlm spss stelah tentamen anat jumaat ni..

peluang memperoleh kemuliaan

last sunday we (me, azra, doyot, iman n ain) went to taruna (a pesantren) for our weekly pengajian n tafseer surah al-ahzab was discussed. an emphasize more or less was given regarding kemuliaan yg diberikan kpd kaum wanita. Ustazah aka ibu umar mentioned about satu hadits tentang kedatangan seorang wafid (utusan) dr kaum wanita bertemu Rasulullah sallallahualaihiwassalam untuk meminta persamaan hak antara lelaki dan wanita. wanita itu menyampaikan keluhan para wanita bahawa kaum lelaki diizinkan keluar berperang dan berpeluang utk mendapatkan syahid sedangkan kaum wanita duduk di rumah menguruskan keperluan suami dan anak-anak, di manakah peluang kami untuk mendapatkan syahid? kemudian Rasulullah dengan penuh hikmahnya menjawab, kembalilah kamu kepada kaum wanita dan sampaikan kpd mereka bhw sekiranya mereka mentaati suami dan menjaga hak2 nya, mereka akan mendapat ganjaran yang sama namun sedikit sekali antara para wanita yang mengamalkannya..

Satu lagi hadits turut membincangkan tentang kemuliaan yang diberikan kpd kaum wanita iaitu sekiranya seorang wanita itu solat 5 waktu, puasa sebulan di bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan taat pada suami wanita itu boleh masuk ke dlm syurga dari mana2 pintu yg diinginkannya.

Namun ada juga hadis yg berlawanan bahawa Rasulullah sallallahualaihiwassalam bersabda Aku ditunjukkan neraka dan banyak penghuninya adalah wanita kerana mereka mengingkari kebaikan suaminya.Mungkin juga banyak wanita yang berpotensi menjadi penghuni neraka krn kurang memerhatikan soal aurat dan akhlak. Na'uzubillahi min zalik.

Jadi kesimpulan yg boleh sy ambil di sini ialah Allah itu Maha Adil. Dia telah memberi persamaan hak kepada kedua-dua wanita dan lelaki tapi dalam bidang yang berbeza. Benar, Ar Rijal Qawwamun 'ala Nisaa' tetapi di sebalik kehebatan seorang lelaki itu ada seorang wanita yang menyokongnya.

Wanita itu berpeluang untuk mendapatkan kemuliaan di sisi Allah dengan mentaati suami namun sedikit sekali yang memanfaatkan peluang ini. Malahah, kalau dilihat pada zaman ini lebih banyak wanita yang prefer untuk mengutamakan karier drp keluarga. Rugilah kita kalau mensia2kan peluang kemuliaan yang Allah beri ini. Sesungguhnya janji Allah adalah benar.

Seorang ibu itu jugalah madrasah pertama anak-anak. Jadi, wanita harus mempunyai kesedaran untuk melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu ilahi dan duniawi (ex: betulkan bacaan Qur'an, hafal qur'an dsb) kerana merekalah nanti yg akan 1st hand mendidik anak2 untuk melahirkan anak2 kecil itu sbgai generasi jundi2 islam nanti. kalau tak, jadilah mereka seperti ketam, mengajar anaknya berjalan lurus tapi dia sendiri berjalan bengkok.sangat besar n amanah tanggungjwb seorg wanita ini rupanya. tapi besar pulalah ganjaran yang Allah janjikan padanya jika berjaya melaksanakannya dengan baik.

Semulia2 pengabdian adalah pengabdian kepada suami- kata2 daripada Ibu Umar.
(after the devotion to Allah and His Messenger to add)

When u talk about women rights, we shud also talk about women responsibilities. How can u request on ur rights when u dont perform ur responsibility wholely?
-Dr Hjh Harlina Haji Siraj

Ballighuni walau ayaat..

4 comments:

Anonymous said...

ingat lepas anat aku nak settle kan.kite masukkan dalam SPSS ari ape?kalau setakat guna linear correlation,kite gune excel pun leh je kan?

malasnye skrg..asik ingat nak balik jerk..

nur hafidah ishak said...

best kan last sunday nye taruna...semangat!!
mari kita mulakan pembinaan madrasah ummah...

toybesh! said...

takpe kerp..take ur time..
nanti nak jumpe pak ary nak 'check it out' betui ke yg si inez ckp tu..hihi

saba2..lagi sebulan je nk balik!=)

toybesh! said...

tula kak fied..best kan?

madrasah ummah bermula dr asas keluarga yg kukuh..tanggungjawab kite bersame..

if only sume org faham..=)